Antwoorden op vragen over ouderenzorg

Als praktijkhouder kunt u ieder kwartaal instromen en starten met de module ouderenzorg. In verband met voorbereidingen verzoeken wij u graag een maand voor het einde van het kwartaal aan ons kenbaar te maken als u deel wilt nemen.

Om deel te kunnen nemen moet u aan een aantal voorwaarden voldoen. Wanneer u interesse heeft in deelname, kunt u dit laten weten via Chronischezorg@Hadoks.nl.

Terug naar

Ondersteuning

Hoe kan ik contact leggen met een Specialist Ouderengeneeskunde (SO)?

Op dit moment kunt u via ZorgDomein verwijzen naar een SO van Florence, WZH of HWW. Tevens kan een SO 7 dagen per week van 08.30-21.00 uur geconsulteerd worden via 088-0025080.

Kijk hier voor meer informatie over spoed- en crisiszorg.

Hoeveel uur moet ik mijn POH-ouderen minimaal inzetten?

Voor een normpraktijk met een sterk vergrijsde populatie (segment C: >10% ouderen), zou u een minimale inzet van 8 uur per week (netto, dus zonder verlof etc.) aan kunnen houden. Dit is slechts een aanname op basis van een onderzoek dat gedaan is door het Consultancy kantoor Opera een aantal jaar geleden. 

Kan ik een POH-ouderen via Hadoks laten detacheren in mijn praktijk?

Hadoks Praktijkondersteuning detacheert sinds 2011 de POH-GGZ. In navolging hierop zijn wij recent gestart met de detachering van de POH-ouderen in de huisartsenpraktijk. 

Bent u geïnteresseerd in een POH-ouderen via Hadoks neem dan contact met ons op via chronischezorg@hadoks.nl.

Meer informatie POH-Ouderen

Wat is het functieprofiel van een POH-ouderen?

Als leidraad hanteert Hadoks het landelijke functieprofiel opgesteld door de NVvPO en V&VN. Deze leest u hier.

Welk werk- en denkniveau en welke competenties dient een POH-ouderen te bezitten?

Op basis van het beschikbare functieprofiel, met daarin de functie-eisen opgenomen, stellen we dat een POH-ouderen aantoonbaar HBO werk- en denkniveau heeft, aangevuld met een post HBO-opleiding Ouderenzorg in de eerste lijn of een vergelijkbare opleiding met de competenties die in bovengenoemd profiel staan beschreven. Daarnaast heeft zij kennis van de geriatrie en gerontologie. Wenselijk is dat zij daarbij beschikt over minimaal 3 jaar aan werkervaring binnen de ouderenzorg.

Financiering

Hoe kan ik de prestatie ouderenzorg bij Hadoks declareren?

Declaratie vindt plaats via VIP Calculus o.b.v. het aantal ingeschreven patiënten/verzekerden op peildatum de eerste dag van het betreffende kwartaal. 

Waarom is er voor ouderenzorg een contract voor 1 jaar?

Voor de Ouderenzorg is een jaarcontract overeengekomen met de zorgverzekeraars. Voor de ouderenzorg geldt dat zorgverzekeraar CZ de peildatum 1 oktober van het voorgaande jaar hanteert om het geldende tarief voor die huisarts te bepalen. Afhankelijk van het aantal 75-plussers op 1 oktober wordt per huisartsenpraktijk bepaald in welk segment u terecht komt (segment A, B of C). Dit segment staat vast voor het hele jaar.

Per kwartaal dient de huisartsenpraktijk het aantal patiënten door te geven dat op de eerste dag van ieder kwartaal in de praktijk staat ingeschreven. Op basis van deze patiënten aantallen vindt de betaling plaats, deze kan dus per kwartaal fluctueren. De patiënten aantallen worden ieder kwartaal door VIPLive opgevraagd bij alle aangesloten huisartsen. Vervolgens draagt VIPLive zorg voor de juiste declaraties waarna Hadoks overgaat tot betalen.

Kan ik de prestatie ICT-tool ook bij Hadoks declareren?

Nee, dat kan niet. De prestatie ICT-tool wordt door de zorgverzekeraar direct uitgekeerd aan Hadoks. Deze middelen gebruikt Hadoks ter financiering van de ICT-kosten van het KIS, waar de huisarts gebruikt van maakt om de ouderenzorg in vast te leggen.

Hoe kan ik de transmurale module declareren?

De praktijkhouders die bij Hadoks deze module hebben gecontracteerd zijn hierover geïnformeerd. De declaratie vindt plaats middels het declareren van een verrichting in het HIS. Voor de invoer van de verrichtingen is een werkinstructie beschikbaar. De betalingen worden door Hadoks gedeclareerd en na goedkeuring worden deze aan de huisarts betaald. Deze declaraties vinden 1 keer per kwartaal plaats. Iedere keer na ontslag van een patiënt kan eenmalig deze verrichting worden gedeclareerd, en dat kan dus meerdere keren per jaar wanneer de patiënt meerdere keren in het ziekenhuis is opgenomen geweest.

Bij de verrichting transmurale module, staat bij specificatie een bedrag van 0 bij uitbetaling, terwijl er wel patiënten zijn. Er staat bij uitbetaling een ‘0’, omdat de declaratie via VIPLive loopt. Er wordt door VIPLive gedeclareerd bij de zorgverzekeraar, de zorgverzekeraar betaalt Hadoks (dus niet de huisarts) en Hadoks betaalt op zijn beurt de ontvangen gelden aan de huisartsen, conform het overeengekomen tarief en het aantal door de zorgverzekeraar goedgekeurde patiënten.