Uitgelicht: Calamiteitencommissie

UITGELICHT

Voorzitterschap Hadoks calamiteitencommissie.

Om kwaliteit van zorg te kunnen blijven verbeteren beschikt Hadoks over een calamiteitencommissie. Deze commissie verricht binnen Hadoks Acute zorg onafhankelijk onderzoek naar aanleiding van meldingen van een (mogelijke) calamiteit. Het voorzitterschap van deze commissie wordt op dit moment bekleed door Con de Putter, voormalig huisarts in Rijswijk. Binnenkort neemt hij afscheid als voorzitter.

Inmiddels is de werving voor een nieuwe voorzitter in volle gang. We zijn op zoek naar een praktiserend huisarts van buiten regio Haaglanden. In dit artikel vertelt Con over het voorzitterschap en over de taken van de calamiteitencommissie.

Van melding tot onderzoek

De Hadoks calamiteitencommissie bestaat – naast de voorzitter – uit vier huisartsen, een triagist, een mobiel assistent en een verpleegkundig specialist.

Via verschillende kanalen ontvangt de commissie meldingen van (mogelijke) calamiteiten. Dit kan zijn door middel van een ingevuld klachtenformulier op de website of er kan een melding binnenkomen vanuit de onafhankelijke klachtenfunctionaris van Hadoks. Op het moment dat er een melding binnenkomt is het aan de leden van de commissie om te onderzoeken of het daadwerkelijk om een calamiteit gaat.

“Elke melding die bij ons binnenkomt wordt beoordeeld.”, aldus Con de Putter. “In een vrij groot deel van de gevallen kunnen wij al snel unaniem zeggen dat het een calamiteit is. Wanneer we niet tot een unaniem oordeel komen, gaan we met elkaar in overleg en hebben we soms meer gegevens nodig om tot een oordeel te kunnen komen. Meestal stemmen we dit per mail met elkaar af. In heel gecompliceerde gevallen komen we samen in een (digitaal) overleg. Bij discussie of het wel of geen calamiteit is, kan de voorzitter beslissend zijn.”

Wanneer het een calamiteit betreft, dient dat binnen vijf weken na melding te worden doorgegeven bij de Inspectie Gezondheid en Jeugd (IGJ). Vervolgens gaan de commissieleden onder leiding van de voorzitter aan de slag met het doen van onderzoek en maken van analyses naar aanleiding van de calamiteit. Deze resulteren vervolgens in een rapportage en een aanbeveling die binnen acht weken moet worden ingediend bij de IGJ. Met het management van Hadoks wordt overleg gevoerd over het uitvoeren van de aanbevelingen. Op die manier kan de zorg worden verbeterd en toekomstige calamiteiten worden voorkomen.

Wanneer een melding geen calamiteit blijkt te zijn kan de commissie het herdefiniëren als een VIM (Veilig Incidenten Melden). “Ook bij een VIM stellen wij een aanbeveling op voor verbetering, die vervolgens intern moet worden opgepakt om herhaling te voorkomen.”

“In deze functie kan ik bijdrage leveren aan de kwaliteit van de eerstelijns zorg, waar ik vele jaren met voldoening in heb gewerkt.”

Con de Putter

Rol van de voorzitter

De voorzitter is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de analyses die door de leden worden gemaakt. De voorzitter beoordeelt de resultaten, toetst deze aan de kwaliteit en coördineert de werkzaamheden van de commissie. Ook is die verantwoordelijk voor het onderhouden van contacten met de stakeholders, zoals ziekenhuizen, de IGJ en de Meldkamer Ambulancezorg. Daarnaast ziet de voorzitter erop toe dat de geadviseerde maatregelen naar aanleiding van een calamiteit of VIM door het bestuur van Hadoks daadwerkelijk worden uitgevoerd.

Voldoening

“Ik heb altijd met veel plezier mijn vak als huisarts uitgeoefend, waarbij ik mij ook altijd heb ingezet voor nascholing en cursussen. Ruim na mijn pensionering ben ik voorzitter geworden van de calamiteitencommissie. Op die manier kan ik nog enige bijdrage leveren aan de kwaliteit van de eerstelijns zorg, waar ik vele jaren met voldoening in heb gewerkt.”

Tot slot geeft Con aan dat het voor een voorzitter van de calamiteitencommissie een pré is om bestuurlijke ervaring te hebben: “Het is prettig als je ervaring hebt met het coördineren en bij elkaar brengen en houden van een samenwerkingsverband. En dat kan natuurlijk ook ervaring zijn die buiten het beroep is opgedaan.”

Meer informatie

Naast de afstemming over calamiteiten komt de commissie minimaal twee keer per jaar bij elkaar om te vergaderen. Hierbij staat het signaleren en evalueren van knelpunten en het verbeteren van werkprocessen centraal.

Bent u of kent u een praktijkhouder, waarnemer of HIDHA die niet werkzaam is in regio Haaglanden (Den Haag, Wassenaar, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk) en geïnteresseerd is in deze mooie functie binnen de huisartsenzorg, bekijk dan voor meer informatie onze vacature.