Ook in de regio Haaglanden neemt de druk op de huisartsenzorg toe. Door de coronapandemie hebben mensen hun zorg vaak uitgesteld en zitten zij met gezondheidsvragen. Gelukkig weten ze de weg naar de zorg weer te vinden en willen huisartsen hun patiënten graag helpen. Echter is de vraag naar de uitgestelde zorg nu zo groot dat de wachttijden oplopen.

In de regio Haaglanden zien we dit probleem zowel in de huisartspraktijken als bij onze huisartsenposten. Huisarts Barbara de Doelder: ‘De telefoon in mijn praktijk staat roodgloeiend. We willen heel graag al onze patiënten de juiste zorg geven en proberen patiënten te wijzen op de vele manieren om zorgadvies te krijgen’. Bij veel praktijken is het namelijk ook mogelijk om via het portaal of de website van de huisarts een vraag te stellen via een e-consult, online een herhaalrecept aan te vragen of een afspraak te maken. De Doelder: ‘Naast deze mogelijkheden kunnen patiënten ook altijd kijken op www.thuisarts.nl of www.moetiknaardedokter.nl. Hier kan accurate en betrouwbare informatie gevonden worden waardoor het soms niet eens meer nodig is om langs de huisarts te gaan’.

Ook bij Hadoks is het druk

Ook bij ons is het druk aan de telefoon. Het aantal telefoontjes ligt momenteel 40% hoger dan in dezelfde periode voor COVID. Er wordt met man en macht gewerkt om alle mensen die bellen te woord te staan en de patiënten met een verwijzing te zien op de huisartsenpost. Huisartsen en Hadoks-medewerkers draaien extra diensten om de enorme vraag op te vangen. Ondanks deze extra diensten blijft de wachttijd aan de telefoon helaas oplopen.

Tijdens de nacht of in het weekend kunnen patiënten ook eerst www.thuisarts.nl raadplegen om te zien of de klacht acuut is of gewacht kan worden tot de eigen huisarts weer bereikbaar is. De huisartsenpost is echt alleen voor spoed en zorg die niet kan wachten. Huisarts De Doelder is naast praktijkhouder ook voorzitter van de Coöperatie Hadoks en draait met regelmaat diensten op de huisartsenpost. De Doelder: ‘We staan als huisartsen ook altijd in de nacht en in het weekend klaar voor patiënten. Wel is het belangrijk dat de zorg op de juiste plek wordt geboden. De eigen huisarts is voor spoed altijd tot 17 uur bereikbaar en voor niet-acute langdurige klachten is de huisartsenpost niet de juiste plek. De eigen huisarts kan de patiënt hierin veel betere zorg bieden. De huisartsenpost is echt alleen voor patiënten met acute klachten en voor spoedeisende hulp’. Ook zien we bij Hadoks steeds meer mensen op de huisartsenpost verschijnen zonder afspraak. Dit is onwenselijk en levert de patiënt ook geen voordeel op. Door een strakke planning van de consulten moeten patiënten zonder afspraak langer wachten dan patiënten die eerst gebeld hebben. Bel daarom altijd eerst met de huisartsenpost. 

De Hadoks-medewerkers en huisartsen doen er alles aan om iedereen zo spoedig mogelijk te helpen en hopen dat patiënten begrip hebben voor een langere wachttijd dan dat ze gewend zijn.