Verbale agressie tegen een zorg- of hulpverlener is nooit normaal. Helemaal niet als je bedenkt dat zij dag en nacht klaarstaan om je te helpen. Gelukkig verlopen de meeste contactmomenten zonder verbale agressie. Toch kreeg in totaal de helft van de zorg- en hulpverleners in de afgelopen 12 maanden te maken met verbale agressie. Volgens tweederde (65%) van de zorg- of hulpverleners lijdt de kwaliteit van de zorg in Nederland onder verbale agressie door patiënten, cliënten en/of hun naasten.

Daarom heeft het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de landelijke campagne ‘Blijf jezelf, tel even tot 11’ gelanceerd. Met de campagne wordt opgeroepen om agressie in de zorg tegen te gaan en zuinig te zijn op onze zorgverleners.

Emoties zijn menselijk en horen bij zorg en welzijn, maar (verbale) agressie nooit. Dus als het je even te veel wordt: Blijf jezelf, tel even tot 11. Wees zuinig op onze zorgverleners.