Blog POH-ouderen

UITGELICHT

Een dag uit het leven
van een POH-ouderen.

Mijn naam is Hanneke Jonkman en inmiddels ben ik nu 4 jaar werkzaam als POH-ouderen. Ik geef je graag een inkijkje hoe mijn werkdag als POH-ouderen er uit ziet. Hopelijk geeft het je een goed beeld van de functie en ben je enthousiast geworden!  

Vaak start ik de dag achter mijn laptop, lees ik mijn mail, check ik mijn agenda en verwerk ik zo nodig nog wat rapportages van de vorige dag in het HIS (huisartseninformatiesysteem). Vandaag zie ik een mail van de seniorenadviseur over dat een vrijwilliger die is ingezet bij één van de ouderen van onze praktijk, zorgen heeft over de patiënt. Zij zou graag met mij willen overleggen. Ik besluit haar telefonisch te benaderen. Aangezien ik meneer al lange tijd niet bezocht heb, besluit ik na overleg meneer weer te bellen voor het maken van een afspraak voor de volgende week om te zien hoe het thuis gaat.

In mijn agenda heeft de assistente een nieuw te bezoeken patiënt ingepland naar aanleiding van één van de kinderen die gebeld had met vragen over de mogelijkheden van extra ondersteuning thuis, in de zorg en in het huishouden. Ik besluit telefonisch contact te leggen met de zoon van de betreffende patiënt voor extra informatie over de thuissituatie en inventarisatie van de hulpvraag. Tijdens het telefoongesprek kan ik de zoon al wat advies geven en spreek ik af om binnenkort langs te komen voor nadere kennismaking aangezien ik meneer nog niet eerder heb bezocht.

Inmiddels is het 10.15 uur en stap ik op voor mijn eerste huisbezoek. Ik ga naar een patiënt waarbij mogelijk sprake is van cognitieve achteruitgang. Ik word hartelijk ontvangen en krijg een heerlijk kopje thee aangeboden door dochter, die ook bij het gesprek aanwezig is. Vanuit de invalshoek en (mogelijke) hulpvraag van de patiënt en dochter doe ik al pratende een multi domein analyse. Tijdens het gesprek merk ik op dat de patiënt niet overal een (correct) antwoord op heeft, of niet goed uit haar woorden kan komen, waardoor dochter bijspringt om antwoord te kunnen geven op mijn vragen. Naast de vele vragen die ik stel op het gebied van gezondheid, wonen, zorg en welzijn vraag ik haar of zij het goed vindt als ik een korte geheugentest bij haar afneem; de zogenoemde MMSE.

Ik bespreek met mevrouw en dochter mijn bevindingen en stel voor om met de huisarts te overleggen om mevrouw te verwijzen voor een uitgebreider geriatrisch onderzoek en aanvullend lab te laten prikken. Verder geef ik advies over mogelijkheden voor personenalarmering en dagbesteding, aangezien mevrouw alleen woont en dochter ook niet dagelijks langs kan komen. Verder vraag ik aan de dochter hoe de zorg voor mevrouw voor haar is. Ik geef haar informatie over de mogelijkheden voor ondersteuning van mantelzorgers door de welzijnsorganisatie in de gemeente.

“Je werkt solistisch, maar tegelijk kan je het werk alleen maar goed doen als je het samen met alle betrokken professionals en mantelzorgers doet.”

Na mijn huisbezoek, stap ik om 12:00 uur weer op de fiets en ga ik terug naar de praktijk. Ik verwerk mijn bevindingen in het HIS en doe uitgebreide verslaglegging in het KIS. Ik loop bij de huisarts naar binnen voor overleg over verwijzing n.a.v. mijn huisbezoek en de huisarts maakt een verwijzing aan. Ik meld de dochter van mevrouw digitaal aan voor mantelzorgondersteuning.
De huisarts heeft twee patiënten die zij de afgelopen week op haar spreekuur heeft gezien, waar zij graag van zou willen weten hoe de thuissituatie is en vraagt mij een huisbezoek te plannen.

Inmiddels is het 13.00 uur en lunchen we met elkaar. Na de lunch staan mij nog een paar telefoontjes te doen met mantelzorgers die vragen hebben over ondersteuning vanuit de WMO en het aanvragen van een WLZ-indicatie. Ik geef hen advies of help bij het doen van een aanvraag waar nodig.

Om 14.30 uur stap ik weer op mijn fiets op pad naar een patiënt die ik al een aantal keer eerder bezocht heb om te kijken hoe het thuis inmiddels gaat met de extra ondersteuning die na het vorige huisbezoek is ingezet. Meneer heeft inmiddels hulp in huishouding en de thuiszorg is ingezet om hem dagelijks te helpen bij het aan- en uittrekken van zijn steunkousen. Daarnaast krijgt meneer voor 4 dagen in de week warme maaltijden bezorgd, zodat hij niet dagelijks zelf hoeft te koken.

Meneer geeft aan dat het thuis nu wel goed gaat, maar dat hij de dagen wel lang vindt duren en mensen om hem heen mist. Na hierover in gesprek te zijn gegaan en meerdere mogelijkheden te hebben besproken aangaande gezelschap en hobby’s, geeft meneer aan het leuk te vinden iets actiefs te doen in gezelschap, zoals wandelen of jeu de boules spelen. In overleg met meneer bespreek ik dat ik meneer aanmeld voor Welzijn op Recept voor deze vraag.

Om 15.45 uur fiets ik nog even langs het wijkcentrum om nog wat nieuwe magazines te halen met informatie voor senioren en voor mantelzorgers, omdat mijn voorraad alweer bijna op is. Daarna fiets ik snel door naar de praktijk, van waar ik meneer digitaal aanmeld voor Welzijn op Recept met eerder besproken vraagstelling. Mijn huisbezoek verwerk ik in het HIS en het KIS en zo is er alweer een einde gekomen aan mijn werkdag en fiets ik met een voldaan gevoel naar huis.

Het veelzijdige werk, het werken op de praktijk of vanuit huis, afgewisseld met huisbezoeken en de vele contacten met ketenpartners, maakt het werk zo leuk! Je werkt solistisch, maar tegelijk kan je het werk alleen maar goed doen als je het samen met alle betrokken professionals en mantelzorgers doet.

Maar, bovenal geeft het werk veel voldoening!

Ben je na het lezen van deze blog enthousiast geworden om aan de slag te gaan als praktijkondersteuner ouderenzorg bij Hadoks? Of wil je graag meer informatie? Bekijk dan onze vacature.