Algemene voorwaarden multidisciplinaire zorg

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de samenwerking en alle schriftelijke samenwerkingsovereenkomsten/ aansluitovereenkomsten tussen Hadoks en de Zorgverleners met wie Hadoks samenwerkt in het kader van een multidisciplinair Zorgprogramma.

Bij eventuele strijdigheid tussen een of meer bepalingen in deze algemene voorwaarden en de samenwerkingsovereenkomst/ aansluitovereenkomsten, prevaleren de bepalingen uit de Overeenkomst.

Inhoud

  1. Definities
  2. Toelatingsvoorwaarden
  3. Algemene verplichtingen Hadoks
  4. Zorgverlening
  5. Professionele verantwoordelijkheid
  6. Bereikbaarheid en continuïteit van Zorg
  7. Informatievoorziening Patiënt
  8. Registratie
  9. Persoonsgegevens en uitwisseling van persoonsgegevens ten behoeve van declaratieverkeer
  10. Kwaliteitsindicatoren
  11. Nascholing
  12. Kwaliteitsverbetering, visitaties en controles
  13. Vergoeding en betaling
  14. Klachtafhandeling
  15. Aansprakelijkheid en vrijwaring
  16. Geschillenregeling
  17. Looptijd en tussentijdse beëindiging Overeenkomst
  18. Bijlagen
  19. Algemene voorwaarden Zorgverlener
  20. Informatie en vertrouwelijkheid
  21. Onvoorziene omstandigheden
  22. Overdracht
  23. Slotbepalingen

1. Definities

Consultatievragen

Vragen die een Zorgverlener die tevens huisarts is, kan stellen aan het kwaliteitsteam van Hadoks i.v.m. een zorginhoudelijke vraag over een Patiënt die is geïncludeerd in een van de Zorgprogramma’s. Deze consultatieprocedure is georganiseerd door Hadoks en is te vinden op www.Hadoks.nl.

Consultarts

Zorgverlener (arts) die Consultatievragen beantwoordt.

Contractstermijn
De in de Overeenkomst overeengekomen periode gedurende welke deze Overeenkomst van kracht is.

Hadoks
Hadoks Chronische Zorg B.V.

HIS
Huisartsen Informatiesysteem

(Kwaliteits) Indicator
Een meetbaar aspect van de Zorg dat aangeeft hoe het staat met de kwaliteit van Zorg en de kwaliteit van de organisatie.

Overeenkomst
De schriftelijke Overeenkomst (samenwerkingsovereenkomst/aansluitovereenkomst) tussen Hadoks en Zorgverlener met betrekking tot Multidisciplinaire Zorg waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn.

Partijen
Hadoks en de Zorgverlener die met elkaar een Overeenkomst hebben gesloten in het kader van Multidisciplinaire Zorg.

Patiënt

Patiënt die in aanmerking komt voor Zorg, deze Zorg met informed consent ontvangt daarvoor is verzekerd.

Praktijkhouder

Persoon werkzaam bij Zorgverlener die voor de Zorgverlener beheerder is van VIPLive. Als Zorgverlener een solistisch werkende zorgaanbieder is, is Zorgverlener zelf Praktijkhouder.

VIPLive
Het informatiesysteem waarin de communicatie en declaratie van de Multidisciplinaire Zorg plaats vindt.

Waarnemer
Tijdelijke (plaats)vervanger die Zorgverlener of een van diens personeelsleden vervangt.

(Multidisciplinaire) Zorg

Multidisciplinaire zorg door Zorgverleners voor bepaalde patiëntenpopulaties, zoals Diabetes Mellitus type 2, Vasculair Risicomanagement, COPD, Astma, Hartfalen en zorg voor kwetsbare ouderen. Hieronder vallen ook verrichtingen die de Zorgverlener uitvoert ten behoeve van een Patiënt die is geïncludeerd in één van de Zorgprogramma’s en die volgens de afspraken in de Overeenkomst apart gedeclareerd mogen worden. Consultatievragen vallen eveneens onder de reikwijdte van het begrip “Zorg”.

Zorgprogramma
De meest recente omschrijving, zoals opgenomen op de website van Hadoks, van de wijze waarop nadere invulling wordt gegeven aan de inhoud en organisatie van de Zorg waar de Overeenkomst betrekking op heeft.

Zorgverlener
Partij die in het kader van de uitvoering van een multidisciplinair Zorgprogramma een onderdeel van de Zorg of dienst levert en die hiertoe met Hadoks een schriftelijke Overeenkomst is aangegaan.
 
Zorgverzekeraar
De Zorgverzekeraar waarmee Hadoks een Overeenkomst heeft gesloten op grond waarvan de Zorg en de Zorgprogramma’s worden vergoed.

2. Toelatingsvoorwaarden

Zorgverlener voldoet bij aanvang en gedurende de gehele Contractstermijn aan de hierna geformuleerde toelatingsvoorwaarden:

  1. Zorgverlener is werkzaam in het werkgebied van Hadoks.
  2. Zorgverlener (en/of elke medewerker van Zorgverlener betrokken bij de uitvoering van de door Partijen gecontracteerde Multidisciplinaire Zorg) is in het bezit van een relevant en erkend diploma en is ingeschreven in het voor Zorgverlener vereiste kwaliteitsregister.
  3. Zorgverlener heeft een beroepsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten, in verband met de door haar of door de voor haar werkzame (al dan niet ondergeschikte) personen uitgevoerde werkzaamheden ter uitvoering van de Overeenkomst. Zorgverlener voldoet periodiek aan de bijbehorende premie en legt op aanvraag het polisblad aan Hadoks over.
  4. Zorgverlener is aangesloten bij een voor de beroepsgroep erkende klachtenregeling en een door de Minister van VWS erkende geschilleninstantie.
  5. Zorgverlener gedraagt zich binnen de samenwerking in de keten te allen tijde als een goed Zorgverlener.
  6. Zorgverlener is ervoor verantwoordelijk dat diens medewerkers betrokken bij de uitvoering van de door Partijen gecontracteerde Multidisciplinaire Zorg en eventuele Waarnemers voldoen aan de in dit artikel genoemde toelatingsvoorwaarden voor zover deze voor hen relevant zijn, en de verplichtingen op grond van de gesloten Overeenkomst nakomen.
  7. De computers of andere hardware alsmede de software en internetverbindingen waarmee Zorgverlener werkt, voldoen aan de systeemvereisten voor het gebruik van VIPLive en van eventuele andere software systemen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst, zijn voldoende beveiligd en Zorgverlener staat in voor tijdige updates van de software.

3. Algemene verplichtingen Hadoks

  1. Hadoks organiseert de multidisciplinaire Zorg als omschreven in de multidisciplinaire Zorgovereenkomsten met de betreffende Zorgverzekeraar.
  2. Hadoks voldoet aan de verplichtingen die op grond van de wet- en regelgeving op haar van toepassing zijn. 
  3. Hadoks stelt een actueel overzicht van alle Zorgverleners met wie Hadoks samenwerkt beschikbaar op haar website: https://www.hadoks.nl/patienten/zoek-een-zorgverlener-in-uw-buurt/.
  4. Hadoks organiseert mono- en multidisciplinaire nascholing ten behoeve van Zorgverleners op het gebied van Multidisciplinaire Zorg.

4. Zorgverlening

  1. Zorgverlener levert voor de duur van de Overeenkomst de Multidisciplinaire Zorg aan zijn Patiënten die in het betreffende Zorgprogramma zijn geïncludeerd.
  2. Zorgverlener verleent de Zorg conform de hiervoor geldende Zorgprogramma’s, standaarden, richtlijnen, protocollen en de gemaakte (terug)verwijsafspraken.
  3. Indien een Patiënt niet verschijnt op een geplande afspraak, spant Zorgverlener zich in om alsnog de Zorg conform het afgesproken Zorgprogramma te leveren. Zorgverlener ontvangt geen vergoeding van Hadoks voor niet verleende Zorg.
  4. Zorgverlener laat zich bij het verlenen en voorschrijven van Zorg mede leiden door overwegingen van doelmatigheid, waaronder in elk geval begrepen een afweging van kwaliteit van de Zorg, de belangen van de verzekerde en de kosten van de Zorg. Zorgverlener verleent geen Zorg en schrijft geen Zorg voor die leidt tot onnodige kosten.
  5. Zorgverlener volgt de door Hadoks vastgestelde procedures rondom kwaliteitsverbetering,  zoals te vinden op MijnHadoks (mijn.hadoks.nl).
  6. Incidenten, calamiteiten en klachten worden door de zorgverlener in behandeling genomen. Hadoks zal daar desgewenst haar medewerking daaraan verlenen, voor zover dit past binnen haar taakopvatting.
  7. Naar gelang de behoefte van Hadoks en/of Zorgverlener vindt er periodiek overleg plaats over de voortgang van de samenwerking.

5. Professionele verantwoordelijkheid

Zorgverlener neemt de zorg van een goed hulpverlener in acht, handelt daarbij conform de relevante wet- en regelgeving en de op hem rustende verantwoordelijkheid, voortvloeiende uit de voor hem geldende standaarden/richtlijnen/protocollen, zorgprogramma’s en de kwaliteitsstandaarden. Zorgverlener is bevoegd en bekwaam en beschikt over de vereiste kennis en kunde en/of draagt zorg voor bevoegde en bekwame werknemers of opdrachtnemers die beschikken over de vereiste kennis en kunde. Hadoks treedt niet in de verantwoordelijkheid van de Zorgverlener die voortvloeit uit de voor hem geldende professionele standaard.

6. Bereikbaarheid en continuïteit

  1. Zorgverlener draagt zorg voor een goede bereikbaarheid van zijn praktijk en zorgt er voor dat de continuïteit van de Zorgverlening te allen tijde is gewaarborgd. Zorgverlener draagt hierbij zorg voor een deugdelijke waarneemregeling en optimale overdracht bij afwezigheid (van medewerkers).
  2. Zorgverlener meldt de volgende omstandigheden per omgaande schriftelijk aan Hadoks:
    a. doorhaling of schorsing van de inschrijving in een van onder artikel 2 genoemde kwaliteitsregisters (indien van toepassing).
    b. discontinuering van de beroepsuitoefening (in geval van een solistisch werkende Zorgverlener) die langer duurt dan 2 maanden. Zorgverlener geeft hierbij de naam door van diens Waarnemer/plaatsvervanger.
    c. alle feiten en omstandigheden waarvan redelijkerwijs kan worden aangenomen dat deze relevant kunnen zijn in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst (onder meer verhuizing of uitbreiding praktijklocatie(s), belangrijke mutaties in praktijkvoering/inzet personeel).

7. Informatievoorziening patiënt

  1. Partijen maken nadere afspraken over de informatie die aan de patiënt geïncludeerd in een van de zorgprogramma’s van Hadoks wordt verstrekt en op welke wijze die informatie wordt verstrekt.
  2. Zorgverlener is te allen tijde helder naar de patiënt over welke van zijn diensten binnen het zorgprogramma van Hadoks vallen (en vergoed worden vanuit het betreffende zorgprogramma) en welke eventuele diensten van zorgverlener daarbuiten vallen en aanvullend door patiënt (of diens zorgverzekeraar) moeten worden betaald.

8. Registratie

  1. Zorgverlener draagt zorg voor een adequate Patiëntenregistratie. Tenzij Partijen anders overeenkomen, vindt registratie plaats in het HIS en wordt vanuit het HIS een extractie van patiëntgegevens verzonden naar VIPLive, dat door Hadoks aan door haar gecontracteerde Zorgverleners beschikbaar wordt gesteld.
  2. VIPLive wordt in het kader van de Overeenkomst uitsluitend ten behoeve van de (Multidisciplinaire) Zorg aan de Zorgverlener beschikbaar gesteld. De Zorgverlener dient rechtstreeks een dienstverleningsovereenkomst af te sluiten met de VIPLive-leverancier. De Zorgverlener kan andere onderdelen van VIPLive rechtstreeks van de leverancier af nemen.
  3. Indien Hadoks na zorgvuldig overleg met haar samenwerkingspartners besluit om bij de uitvoering van de Zorg te gaan werken met een ander ondersteunend informatiesysteem, registreert Zorgverlener vanaf dat moment alle relevante informatie in dat systeem. In dat geval wordt in de plaats van ‘VIPLive’ de naam van het nieuwe systeem geacht in deze algemene voorwaarden te zijn ingevoegd.

9. Persoonsgegevens en uitwisseling van persoonsgegevens

  1. Hadoks en de Zorgverlener zijn ieder zelfstandig verwerkingsverantwoordelijken met betrekking tot hun verwerkingen van persoonsgegevens, waaronder die van de patiënten. Zij bepalen niet gezamenlijk het doel en de middelen van de verwerking. De Zorgverleners dienen in dit kader afzonderlijk met de leveranciers van informatiesystemen waarin zij persoonsgegevens verwerken, waaronder de VIPLive-leverancier een verwerkersovereenkomst af te sluiten. Hadoks sluit zelf rechtstreeks met de leveranciers verwerkersovereenkomsten af.
  2. Hadoks verwerkt de patiëntgegevens die noodzakelijk zijn om aan haar wettelijke verplichtingen met betrekking tot de declaratie van de Zorg te voldoen.
  3. Voor Zorgverleners die VIPLive gebruiken, ondersteunt Hadoks via de leverancier van VIPLive de aansluiting van de Zorgverlener op VIPLive, inclusief de toegang van de Praktijkhouder tot VIPLive als beheerder. Hadoks gebruikt daarbij de gegevens van de Praktijkhouder die de Zorgverlener zelf aan haar heeft doorgegeven. Daarna is het de verantwoordelijkheid van de Praktijkhouder om – voor zover nodig – in VIPLive accounts aan te vragen voor de eigen medewerkers en te zorgen dat de gegevens die worden doorgegeven via VIPLive juist en volledig zijn. Ook bepaalt de Praktijkhouder welke rollen en rechten de medewerkers krijgen toegekend, waaronder toegang tot de patiëntgegevens.
  4. In de Overeenkomst met Zorgverleners die VIPLive gebruiken worden nadere afspraken gemaakt met betrekking tot:
    – de extractie van patiëntgegevens uit het HIS ten behoeve van de (Multidisciplinaire) Zorg;
    – het delen van Patiëntgegevens met Consultartsen en eventueel andere zorgverleners;
    – voldoende beveiliging van de verzending van de patiëntgegevens van het huisartsinformatiesysteem naar VIPLive.
  1. Voor het gebruik van andere functionaliteiten dan de administratie voor de (Multidisciplinaire) Zorg (zoals advance care planning) kan de Zorgverlener, tenzij anders aangegeven door Hadoks, de patiëntgegevens zelf rechtstreeks in VIPLive registreren.
  2. Hadoks ontvangt onder haar eigen verantwoordelijkheid (via de gebruikte informatiesystemen) de patiëntgegevens die noodzakelijk zijn voor het declareren en uitbetalen van de Zorg. Hadoks ontvangt via VIPLive anonieme (geaggregeerde) patiëntgegevens ten behoeve van inzicht in de geleverde Zorg (voor kwaliteitsdoeleinden).  
  3. Indien zich een datalek heeft voorgedaan, zal de Partij bij wie zich dat heeft voorgedaan diens (beveiligings)maatregelen aanpassen om nieuwe datalekken te voorkomen.
  4. Iedere Partij is verantwoordelijk voor het informeren van de betrokkenen over de verwerking van de persoonsgegevens waarvoor deze Partij is aan te merken als verantwoordelijke.
  5. Iedere Partij is verantwoordelijk voor het reageren op verzoeken van betrokkenen van wie zij de persoonsgegevens onder eigen verantwoordelijkheid verwerkt. Als een Partij een verzoek ontvangt dat (ook) bestemd is voor de andere Partij, zal deze Partij dit verzoek onverwijld aan de andere Partij doorzenden.
  6. Partijen komen overeen dat de persoonsgegevens niet worden verwerkt in een land buiten de Europese Economische Ruimte (EER), tenzij dit schriftelijk nader is overeengekomen en verwerking aan alle voorwaarden voldoet om een veilige en zorgvuldige verwerking van de persoonsgegevens te borgen.

10. Kwaliteitsindicatoren

  1. Hadoks verzamelt en analyseert gegevens die niet tot individuele personen herleidbaar zijn (geanonimiseerde gegevens) om inzicht te krijgen in de kwaliteit en de resultaten van de geleverde Zorg en ten behoeve van benchmark. Zorgverlener werkt hieraan mee en registreert de Indicatoren zoals opgenomen in het voor Zorgverlener relevante protocol en volgens de hiertoe vastgestelde werkwijze. Hadoks zal de wijze waarop de metingen en benchmark worden uitgevoerd tijdig op de website publiceren.
  2. Hadoks stelt periodiek aan Zorgverlener rapportages beschikbaar aangaande de kwaliteit en de resultaten van de geleverde Zorg. Desgevraagd woont Zorgverlener de bijeenkomsten bij die Hadoks hiertoe belegt.

11. Nascholing

  1. Zorgverlener is bereid om door Hadoks aangeboden nascholing te volgen en te laten volgen door diens medewerkers betrokken bij de uitvoering van de Multidisciplinaire Zorg als dit in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst noodzakelijk dan wel gewenst is. Dit betreft zowel medisch-inhoudelijke nascholing alsook andere nascholing zoals bijvoorbeeld het volgen van training voor het gebruik van VIPLive. Zorgverlener en Hadoks maken nadere afspraken over welke partij in redelijkheid de kosten van de nascholing voor zijn rekening neemt.
  2. Zorgverlener is voorts bereid om op verzoek van Hadoks inhoudelijke onderdelen te verzorgen van door Hadoks georganiseerde nascholingsbijeenkomsten voor andere Zorgverleners. Voor deze activiteiten worden aan Zorgverlener financiële vergoedingen verstrekt, tenzij met Hadoks anders wordt overeengekomen.

12. Kwaliteitsverbetering, visitaties en controles

  1. Zorgverlener verleent actief medewerking aan Hadoks om visitaties en controles in de praktijk van Zorgverlener uit te voeren ten behoeve van de neergelegde verplichtingen in de gesloten Overeenkomst. Hiervoor gelden de volgende afspraken:
    a. een voorgenomen visitatie of controle wordt tijdig door Hadoks gemeld aan Zorgverlener.
    b. Zorgverlener zal de bevoegde medewerkers van Hadoks ter uitvoering van de visitatie of controle toelaten tot zijn praktijk.
    c. Zorgverlener zal de bevoegde medewerkers van Hadoks behulpzaam zijn zoals redelijkerwijs van hem mag worden verwacht, en verleent desgevraagd actieve medewerking aan het daadwerkelijk toegankelijk stellen van de praktijk- en Patiëntenregistratie.
    d. Indien Hadoks bij het uitvoeren van een visitatie en/of controle informatie opvraagt bij Zorgverlener  zal deze zich inspannen om de informatie binnen vier weken aan Hadoks aan te leveren.
  1. Zorgverlener werkt mee aan administratieve controles die door de Zorgverzekeraar bij Hadoks en haar Zorgverleners  worden uitgevoerd ten aanzien van ingediende declaraties van de geleverde Zorg.
  2. Voor zover Hadoks Patiëntgegevens moet inzien in verband met het bepaalde in dit artikel, gebeurt dat in overeenstemming met de wet en met het medisch beroepsgeheim.
  3. Indien Hadoks van mening is dat de kwaliteit van Zorg en de registratie van gegevens die daarmee samenhangen onvoldoende door Zorgverlener zijn gewaarborgd, dan kan Hadoks aanvullende voorwaarden stellen. Zorgverlener houdt zich aan deze voorwaarden, tenzij dit in strijd zou zijn met op hem rustende verantwoordelijkheden, voortvloeiende uit de voor hem geldende professionele standaard. 

13. Vergoeding en betaling  

  1. Hadoks en Zorgverlener nemen in hun Overeenkomst afspraken op over vergoeding en betaling voor de verleende Zorg of diensten.
  2. Zorg die is verleend buiten de kaders van de gesloten Overeenkomst komt niet voor vergoeding in aanmerking.
  3. Zorgverlener dient voor de geleverde Zorg op grond van de gesloten Overeenkomst geen declaraties in bij de Zorgverzekeraar of de Patiënt.
  4. Zorgverlener vrijwaart Hadoks voor alle aanspraken van derden uit hoofde van door Zorgverlener ten onrechte ingediende declaraties.
  5. Declaraties die meer dan 12 maanden na behandeldatum/behandeltraject worden ingediend, komen niet meer voor vergoeding in aanmerking tenzij Zorgverlener kan aantonen dat er sprake is van overmacht.
  6. Indien de Overeenkomst tussen Hadoks en een of meer Zorgverzekeraars tussentijds eindigt dan wel de vergoeding die Hadoks van de Zorgverzekeraar(s) ontvangt tussentijds wijzigt dan wel een of meer Zorgverzekeraars hun betalingsverplichtingen jegens Hadoks niet nakomen terwijl dit niet aan Hadoks is toe te rekenen, is Hadoks gerechtigd zijn betaling aan Zorgverlener op te schorten en treden Partijen met elkaar in overleg om te komen tot een passende oplossing voor de alsdan ontstane situatie. Een en ander laat de mogelijkheid voor Hadoks om de Overeenkomst op te zeggen conform het bepaalde in artikel 17 onverlet. Het debiteurenrisico voor niet inbare c.q. door de Zorgverzekeraar teruggevorderde declaraties voor de Zorg ligt bij de Zorgverlener.
  7. Indien op enig moment blijkt dat Zorgverlener een vergoeding van Hadoks heeft ontvangen, waarop deze ingevolge de Overeenkomst geen recht heeft, dan is Hadoks gerechtigd dit bedrag, na overleg met Zorgverlener hierover, te innen al dan niet door middel van verrekening met door Hadoks aan Zorgverlener verschuldigde bedragen.
  8. Hadoks wil iedere vorm van dubbele financiering en betaling uitsluiten. Dit houdt in dat Zorgverlener elke door Hadoks aan hem dubbel uitbetaalde Zorg aan Hadoks terugbetaalt. Dit geldt ook voor Zorg die Zorgverlener dubbel betaald heeft gekregen omdat hij deze al direct van de Zorgverzekeraar betaald heeft gekregen. Hadoks is gerechtigd om de per Patiënt door haar teveel betaalde Zorg terug te vorderen al dan niet door middel van verrekening.

14. Klachtenafhandeling  

  1. Indien een Patiënt of zijn wettelijk vertegenwoordiger, danwel nabestaande ter zake van de zorg een klacht indient, zal de klacht worden afgehandeld op grond van de klachtenregeling en met gebruik van de klachtenfunctionaris van de Zorgverlener.
  2. De Zorgverlener die een klacht heeft over de beantwoording van een Consultatievraag, bespreekt deze klacht eerst met de Consultatiearts die de consultatievraag heeft beantwoord, waarbij zij pogen om een voor beide partijen bevredigende oplossing te bereiken.
  3. De Zorgverlener zal het relevante medische dossier aan Hadoks / de Consultatiearts ter beschikking stellen indien en voor zover Hadoks en/ of de Consultatiearts dit nodig hebben om verweer te voeren in een juridische procedure waarin zij betrokken zijn en voor zover de regels omtrent het doorbreken van het medisch beroepsgeheim dit toestaan.

15. Garanties, aansprakelijkheid en vrijwaring  

  1. Aansprakelijkheid van Partijen ten opzichte van elkaar
    Partijen zijn ten opzichte van elkaar aansprakelijk voor alle schade die een Partij lijdt als gevolg van enig toerekenbare tekortkoming van de andere Partij, van zijn ondergeschikten of hulppersonen, tenzij elders in deze algemene voorwaarden of in de Overeenkomst iets anders is geregeld. De te vergoeden schade is beperkt tot het bedrag dat de aansprakelijkheidsverzekeraar uitkeert, tenzij een Partij ter zake niet of onvoldoende verzekerd is of zijn verplichtingen ten opzichte van zijn aansprakelijkheidsverzekeraar niet is nagekomen waardoor de aansprakelijkheidsverzekeraar niet of beperkt uitkeert.
  2. Aansprakelijkheid ten opzichte van derden
    Partij vrijwaart de andere Partij voor aanspraken van derden, waaronder mede begrepen de redelijke kosten voor juridische bijstand, die worden veroorzaakt door het toerekenbaar handelen of nalaten van de andere Partij met betrekking tot hun samenwerking inzake de (Multidisciplinaire) Zorg. De Partij die een dergelijke aansprakelijkstelling ontvangt zal geen aansprakelijkheid erkennen richting de derde, de aanspraak onverwijld melden bij de andere Partij en bij de (beroeps)aansprakelijkheidsverzekeraar, de instructies van die verzekeraar opvolgen als de aanspraak onder de verzekering valt, of, als dat niet zo is, de instructies van de andere Partij opvolgen ter verdediging tegen de aanspraak, waaronder mede begrepen het bepalen van de juridische bijstand, het voeren van schikkingsonderhandelingen en het instellen van beroep tegen een beslissing van een overheidsinstantie.
  3. Indien en voor zover er om wat voor reden dan ook geen uitkering plaatsvindt door de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraars, zullen aanspraken van derden in verband met de verleende Zorg door Partijen worden verdeeld naar rato van de toerekenbaarheid van Partijen aan de schade. De aangesproken Partij zal in dat geval communiceren met de derde en de andere Partij daarbij betrekken. Beslissingen over een minnelijke regeling of ter zake van juridische procedures zullen met instemming van beide Partijen genomen worden.

16. Geschillenregeling

  1. Op de Overeenkomst en alle daaruit voortvloeiende rechtsverhoudingen is het Nederlands recht van toepassing.
  2. Alle geschillen, die naar aanleiding van de Overeenkomst ontstaan, zullen Partijen in eerste instantie proberen in onderling overleg op te lossen. Indien (één van beide) Partijen van oordeel zijn (is) dat (verder) overleg geen zin heeft, dan zijn (is) zij bevoegd het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter te Den Haag.

17. Looptijd en tussentijdse beëindiging Overeenkomst

  1. De Overeenkomst wordt aangegaan voor de duur zoals aangegeven in de Overeenkomst.
  2. Partijen streven ernaar om uiterlijk één maand voor het aflopen van de duur van de Overeenkomst met elkaar in overleg te treden over een nieuwe Overeenkomst. Indien op de expiratiedatum van de Overeenkomst nog geen nieuwe Overeenkomst is afgesloten, wordt de Overeenkomst vanuit het oogpunt van continuïteit van de Zorg voorlopig voortgezet conform de rechten en verplichtingen zoals overeengekomen in de geëxpireerde Overeenkomst, totdat een nieuwe Overeenkomst wordt gesloten. De nieuwe Overeenkomst zal met terugwerkende kracht in werking treden en alsdan de geëxpireerde Overeenkomst vervangen.
  3. De Overeenkomst eindigt indien Partijen daartoe met wederzijdse instemming besluiten.
  4. De Overeenkomst kan tussentijds per 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober door iedere Partij schriftelijk, bij aangetekende brief worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden.
  5. De Overeenkomst kan voorts tussentijds en met onmiddellijke ingang schriftelijk, bij aangetekende brief worden opgezegd, indien:
    a. één van de Partijen failliet wordt verklaard of in surséance van betaling komt te verkeren of daartoe een verzoek is ingediend;
    b. Zorgverlener onder curatele wordt gesteld, indien bewind over het vermogen van Zorgverlener wordt ingesteld, of indien op Zorgverlener  de schuldsaneringsregeling van toepassing wordt of daartoe een aanvraag is ingediend (in geval van een natuurlijk persoon);
    c. Zorgverlener overlijdt en/of langdurig geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt is en de continuïteit van de Zorgverlening op grond van de Overeenkomst naar het oordeel van Hadoks onvoldoende wordt gewaarborgd (in geval van een natuurlijk persoon);
    d. Zorgverlener zijn praktijkvoering staakt;
    e. één van de Partijen om andere redenen dan bovengenoemde redenen ophoudt te bestaan;
    f. zich een zodanige omstandigheid voordoet dat voortzetting van de Overeenkomst door de opzeggende partij in redelijkheid niet kan worden gevraagd.
    g. Partijen zullen in geval van een beëindiging van de Overeenkomst over en weer al datgene doen en nalaten wat in het belang is van een zakelijke afwikkeling van hun relatie, de verlening van de Zorg aan Patiënten en al hetgeen dat van belang is voor het nakomen van de verplichtingen van Hadoks jegens derden. Partijen zullen meewerken aan ieder redelijk verzoek van de andere Partij in dat kader. De verplichtingen van Partijen op grond van deze Overeenkomst gelden, zo nodig, ook na beëindiging van de Overeenkomst.

18. Bijlagen

De bijlagen bij de Overeenkomst vormen een onlosmakelijk onderdeel van de Overeenkomst. Hadoks kan besluiten bepaalde bijlagen op de website van Hadoks te publiceren (www.hadoks.nl) en hiernaar in de Overeenkomst te verwijzen.

Bij eventuele strijdigheden tussen de inhoud van de bijlagen en de Overeenkomst, prevaleert het bepaalde in de Overeenkomst.

19. Algemene voorwaarden Zorgverlener

Op de Overeenkomst zijn eventuele algemene voorwaarden van Zorgverlener niet van toepassing, tenzij Partijen anders overeenkomen.

20. Informatie en vertrouwelijkheid

Hadoks en Zorgverlener informeren elkaar over alle voor de andere partij relevante ontwikkelingen. Partijen gaan discreet om met informatie waarvan de vertrouwelijkheid verondersteld mag worden. Medische informatie met betrekking tot Patiënten wordt alleen gedeeld voor zover de regels omtrent het doorbreken van het medisch beroepsgeheim dat toelaten.

21. Onvoorziene omstandigheden

Indien zich een omstandigheid voordoet waarin deze Overeenkomst niet voorziet en waardoor een ongewijzigde instandhouding van de Overeenkomst in redelijkheid niet van een partij kan worden gevraagd, treden Partijen met elkaar in overleg om de Overeenkomst aan deze nieuwe situatie aan te passen en waarbij de Overeenkomst zoveel mogelijk blijft aansluiten bij de oorspronkelijke bedoeling van Partijen. Slagen Partijen er niet in om binnen één maand tot overeenstemming te komen, dan staat het beide Partijen vrij de Overeenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen.

22. Overdracht

De rechten en verplichtingen die uit de Overeenkomst voortvloeien, kunnen slechts na voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij aan derden worden overgedragen.

23. Slotbepalingen

  1. Hadoks kan bepalingen in de Overeenkomst of de daarbij behorende bijlagen na overleg met Zorgverlener wijzigen, bijvoorbeeld omdat dit noodzakelijk is vanwege aanpassingen in VIPLive of vanwege gewijzigde wet- en regelgeving. Als Zorgverlener het met de wijziging niet eens is, kan hij de Overeenkomst opzeggen tegen de datum waarop de wijziging in zal gaan, onverminderd het recht om conform artikel 17 op te zeggen.
  2. De Overeenkomst en de daarbij behorende bijlagen zijn gebaseerd op de ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst geldende wet- en regelgeving. Indien enige bepaling van de Overeenkomst en/of de daarbij behorende bijlagen rechtens nietig mocht blijken, zullen Partijen in overleg treden en een vervangende bepaling overeenkomen die zich (wel) verdraagt met de wet en die zoveel als mogelijk recht doet aan de bedoeling van Partijen bij de oorspronkelijke bepaling.
  3. De Overeenkomst en de daarbij behorende bijlagen vormen de volledige weergave van alle tussen Partijen gemaakte afspraken en komen voor de periode waarvoor de Overeenkomst geldt, in de plaats van alle voordien tussen Partijen en/of hun rechtsvoorgangers gemaakte afspraken en gedane toezeggingen.